Monday, May 31, 2010
Ülesanne 34. Släng
Koosta ise eelmises ülesandes toodud arvutislängi teksti sarnane tekst. Pane see oma ajaveebi üles.
NB! Ära kirjuta roppusi ja vägivaldset teksti!
Kui oled valmis saanud, vaata klassikaaslaste ajaveebides nende koostatud slängitekste. Proovi mõni tekst kirjakeelde panna. Kirjuta see kaasõpilase postituse kommentaariks.
Posted by Kerli Prass at 5:01 PM 0 comments Ülesanne 33. Släng ja kirjakeel
Nagu oleme rääkinud, on suulisel kõnel ja slängikeelel on teistsugused reeglid kui kirjakeelel. Pane järgmine arvutislängis kirjutatud tekst korrektsesse kirjakeelde, järgides õigekirja põhimõtteid, kirjavahemärkide kasutamist jne. Saadud tekst publitseeri oma ajaveebis.
Ülesanne 33
pipi ise naeris südamest ja lõi köögiukse valla . Oh nagu , kui tore oli sooja ja hihii valgesse tuppa tulla ! Sünnipäevapidu pidy toimuma köögis , sest seal oli kõige õdusam . pipi ise oli köögipõrandalelaotanud vaibad , kardinad 0lid ette tõmmatud ja pliidi all põles praginal tuli . puudekasti otsas istus härra nilson ja tagus kaht kastrulikaant vastamisi ning kaugemas nurgas seisish0bune . loomuliqlt 0li temagy ise sünnipäevale kutsutud . Isegi sünnipäevakingid olid üle antud , saabus aeg lauda istuda . laual seisis hulgaviisi kookee ja kukleid . koogid olid moelt üsna käntsakad , kuid pipi kinnitas , et just niisugusedkoogid on hiinas . pipi kallas tassidesse kakaod vahukoorega ja kõik pidid istuma . kooke nosides teataz tommy , et qy hiinas tehakse niisuguseid kooke , sõidab ta suureks saades hiinasse .
Ülesanne 34
Juzz chillis tänawal. Tal p0lnud midagi teha ,zezt ta t2gi k00lizt popi. Ta j0udis 0ma k0du tänavale. Ta nägy ,et isa ayt0 0li maja eez ja iza hakkaz autozt välja tylema. Juzz peitis end prügikasti taha ,aga isa 0li teda näinud. Ta j00ksis Juzzi juurde ja viis ta tagasi k00li.
Tuesday, June 1, 2010
Wednesday, May 26, 2010
Wednesday, May 26, 2010
Ülesanded filmi "Tindisüda" kohta
1. Kaardista lugu, s.t võta filmi sisu kokku 10 lausega, pane kirja 10 tähtsat sündmust: millega film algas, mis juhtus keskel, kuidas film lõppes. Paksus kirjas märgi ära loo kulminatsioon (loo kõrgpunkt, haripunkt; oluline sündmus filmi lõpupoole, mis on pöördelise tähtsusega, millest saab alguse lõpplahendus).
2. Koosta filmi kohta 5 küsimust, millele filmi vaatamata vastata ei saaks.
3. Milliseid raamatuid mainiti filmis?
4. Kas sina tahaksid võimet raamatutegelasi ellu äratada? Põhjenda oma arvamust.
5. Millise raamatutegelase ärataksid sina ellu? Miks just tema? Mida temaga ette võtaksid?
6. Kuidas suhtud sina lugemisse? Põhjenda oma arvamust.
7. Kas sulle meeldis see film? Miks? Põhjenda oma arvamust.
8. Millised filmid sulle meeldivad. Soovita kolme filmi (pane kirja nende pealkirjad). Miks soovitad just neid filme?
1. Filmi alguses isa ja tütar reisisid ühte linna. Seal oli mees nimega Dustfinger, kes tahtis raamatusse tagasi saada. Kuna mees ei tahtnud seda teha ja põgenes. Ta läks koos oma tütrega tädi juurde. Siis ilmus välja Dustfinger. Ta oli kutsunud kaasa mehed ,kelle mees oli ka väja lugenud. Nad rõõvisid naad ja viisid nad lossi.
Sealt ,aga õnnestus neil põgeneda. Nad läksid hiljem lossi tagasi ,sest seal oli veel üks raamat. Mehe tütar oli ka hõbekeel ja teda sunniti välja kutsuma varju. Ta luges ,aga midagi muud ja hävitas pahad.
2. Kes oli Dustfinger? Milline oli vari? Mis oli raamatu nimi? Kuidas nimetati Dustfingeri võimet? Kelle nad raamatust välja lugesid?
3. Filmis mainiti raamatuid "Tintsüda" ja "Pärsia prints".
4. Ma tahaksin seda võimet ,sest ma saaksin raamatutes tegutseda.
5. Ma ei ärataks kedagi ellu ,sest nii nad võiksid meie maailma jääda.
6. Mulle meeldib lugeda ,aga ainult põnevaid raamatuid ,sest see on põnev.
7. Mulle meeldis see film ,sest seal oli fantaasiat ja põnevust.
Ülesanded filmi "Tindisüda" kohta
1. Kaardista lugu, s.t võta filmi sisu kokku 10 lausega, pane kirja 10 tähtsat sündmust: millega film algas, mis juhtus keskel, kuidas film lõppes. Paksus kirjas märgi ära loo kulminatsioon (loo kõrgpunkt, haripunkt; oluline sündmus filmi lõpupoole, mis on pöördelise tähtsusega, millest saab alguse lõpplahendus).
2. Koosta filmi kohta 5 küsimust, millele filmi vaatamata vastata ei saaks.
3. Milliseid raamatuid mainiti filmis?
4. Kas sina tahaksid võimet raamatutegelasi ellu äratada? Põhjenda oma arvamust.
5. Millise raamatutegelase ärataksid sina ellu? Miks just tema? Mida temaga ette võtaksid?
6. Kuidas suhtud sina lugemisse? Põhjenda oma arvamust.
7. Kas sulle meeldis see film? Miks? Põhjenda oma arvamust.
8. Millised filmid sulle meeldivad. Soovita kolme filmi (pane kirja nende pealkirjad). Miks soovitad just neid filme?
1. Filmi alguses isa ja tütar reisisid ühte linna. Seal oli mees nimega Dustfinger, kes tahtis raamatusse tagasi saada. Kuna mees ei tahtnud seda teha ja põgenes. Ta läks koos oma tütrega tädi juurde. Siis ilmus välja Dustfinger. Ta oli kutsunud kaasa mehed ,kelle mees oli ka väja lugenud. Nad rõõvisid naad ja viisid nad lossi.
Sealt ,aga õnnestus neil põgeneda. Nad läksid hiljem lossi tagasi ,sest seal oli veel üks raamat. Mehe tütar oli ka hõbekeel ja teda sunniti välja kutsuma varju. Ta luges ,aga midagi muud ja hävitas pahad.
2. Kes oli Dustfinger? Milline oli vari? Mis oli raamatu nimi? Kuidas nimetati Dustfingeri võimet? Kelle nad raamatust välja lugesid?
3. Filmis mainiti raamatuid "Tintsüda" ja "Pärsia prints".
4. Ma tahaksin seda võimet ,sest ma saaksin raamatutes tegutseda.
5. Ma ei ärataks kedagi ellu ,sest nii nad võiksid meie maailma jääda.
6. Mulle meeldib lugeda ,aga ainult põnevaid raamatuid ,sest see on põnev.
7. Mulle meeldis see film ,sest seal oli fantaasiat ja põnevust.
Tuesday, May 18, 2010
Monday, May 17, 2010
Ülesanne 32. Näitekirjandus (teater)
1. Seleta mõisteid. Vajadusel kasuta elektroonilist ÕS-i http://www.eki.ee/dict/qs2006/
draama on tõsise sisuga näidend
näidend on näitemäng
dialoog on kahekõne
remark on märkus
vaatus on näidend kolmes vaatuses
2. Kirjuta, milline oli Sinu viimane teatrietendus. Kirjuta u viie lausega, mis näidendist eriti meelde jäi, mille poolest näidend meeldis või ei meeldinud. Kontrolli õigekirja!
3. Täida ülesanne a või b. Kasutades internetti, uuri välja, milliseid
a) etendusi ja millistes teatrites on lavastanud Mati Unt, Neeme Kuningas, Eduard Toman, Eino Baskin, Ivo Eensalu, Hendrik Toompere jun;
b) filme on loonud Sulev Nõmmik, Arvo Kruusement, Hardi Volmer, Tim Burton, Steven Spielberg, Alfred Hitchcock.
4. Leia ÕS-ist (http://www.eki.ee/dict/), mida tähendavad sõnad "mahorka", "külimit", "rehnut" ja "kuliss". Moodusta iga sõnaga lause, nii et tekiks loogiline tekst.
2. Minu viimane teatriettendus oli imelaps. Mulle meeldis see näidend kuna see oli lõbus. Seal näidendis oli une Mati ,kes lastele liiva silma viskas. Seal oli üks poiss kes oli imelaps. See etendus oli lasteettendus. Mulle jäi see meelde ,sest see oli lapselik näidend.
3. a) Mati Unti “See maailm või teine” lavastati Vanemuises
Neeme Kuningas "Olevused" lavastati Estonias
Eduard Toman ”Armastuse ja kulla” lavastati veve Draamateatris
Eino Baskin "Eino Baskin. Otse läbi lillede." lavastati Vanalinnastuudios
Ivo Eensalu "Kommipoodi ära eksind..." Vanalinnastuudio
Hendrik Toompere "Suvepäev" lavastati Draamateatris
4. mahorka tubakas
külimit mitu
rehnut arvestus
kuliss näitesein
Tuba haises mahorka järgi. Külmit pole palju. Rehnut polnud õige. Kuliss oli vana.
Ülesanne 32. Näitekirjandus (teater)
1. Seleta mõisteid. Vajadusel kasuta elektroonilist ÕS-i http://www.eki.ee/dict/qs2006/
draama on tõsise sisuga näidend
näidend on näitemäng
dialoog on kahekõne
remark on märkus
vaatus on näidend kolmes vaatuses
2. Kirjuta, milline oli Sinu viimane teatrietendus. Kirjuta u viie lausega, mis näidendist eriti meelde jäi, mille poolest näidend meeldis või ei meeldinud. Kontrolli õigekirja!
3. Täida ülesanne a või b. Kasutades internetti, uuri välja, milliseid
a) etendusi ja millistes teatrites on lavastanud Mati Unt, Neeme Kuningas, Eduard Toman, Eino Baskin, Ivo Eensalu, Hendrik Toompere jun;
b) filme on loonud Sulev Nõmmik, Arvo Kruusement, Hardi Volmer, Tim Burton, Steven Spielberg, Alfred Hitchcock.
4. Leia ÕS-ist (http://www.eki.ee/dict/), mida tähendavad sõnad "mahorka", "külimit", "rehnut" ja "kuliss". Moodusta iga sõnaga lause, nii et tekiks loogiline tekst.
2. Minu viimane teatriettendus oli imelaps. Mulle meeldis see näidend kuna see oli lõbus. Seal näidendis oli une Mati ,kes lastele liiva silma viskas. Seal oli üks poiss kes oli imelaps. See etendus oli lasteettendus. Mulle jäi see meelde ,sest see oli lapselik näidend.
3. a) Mati Unti “See maailm või teine” lavastati Vanemuises
Neeme Kuningas "Olevused" lavastati Estonias
Eduard Toman ”Armastuse ja kulla” lavastati veve Draamateatris
Eino Baskin "Eino Baskin. Otse läbi lillede." lavastati Vanalinnastuudios
Ivo Eensalu "Kommipoodi ära eksind..." Vanalinnastuudio
Hendrik Toompere "Suvepäev" lavastati Draamateatris
4. mahorka tubakas
külimit mitu
rehnut arvestus
kuliss näitesein
Tuba haises mahorka järgi. Külmit pole palju. Rehnut polnud õige. Kuliss oli vana.
Tuesday, May 11, 2010

Monday, May 10, 2010
Ülesanne 30. Kohustusliku kirjanduse ülevaade
Tuleta meelde, milliseid raamatuid oled lugenud 5. ja 6. klassis. Pane need kirja (teaose pealkiri ja autori nimi). Vali neist välja kaks meeldejäävamat raamatut ning iseloomusta teost 1-2 lausega.
Posted by Kerli Prass at 3:26 PM 0 comments
Ülesanne 29. Eesti kirjanikud
Otsi järgmiste eesti kuulsate lastekirjanike kohta infot Internetist. Iga autori kohta kirjuta 3-5 lauset (kõige tähtsam info) ning lisa teksti juurde ka pilt (google - pildid).
Friedrich Reinhold Kreutzwald, Jüri Parijõgi, Aino Pervik, Jaan Rannap, Leelo Tungal, Jaan Kross, Tiia Toomet, Silvia Truu, Andrus Kivirähk, Jaanus Vaiksoo
Reinhold Kreutzwald oli kirjanik ja arst. Ta oli ka eepose "Kalevipoeg" autor. ta sündis Virumaal.
Jüri Parijõgi sündi 2. septembril 1892 Kunda vallas. Ta oli noorsookirjanik ja pedagoog. Ta hukkus Tartu vanglas.
Aino Pervik oli luuletaja, lastekirjanik ja lastekirjanduse kriitik. Sündis 1932 Rakveres. Alates aastast 1974. aastast on ta Eesti kirjanike liidu liige.
Jaan Rannap sündis 3. septembril 1931 Hallistes. Ta lõppetas aastal 1966 Tallinna Pedagoogilise Instituudi. Mõned tema teosed on Viimane valgesulg ja Nublu.
Leelo Tungal sündis 22. juunil 1947. Ta kirjutab laule. Ta laul "Muretut meelt ja südametuld" võitis 1993 aasta eurovisjooni.
Jaan Kross sündis 1920 Tallinas. Ta oli profesionaalne kirjanik. Ta suri aastal 2007.
Tiia Toomet on sündinud 9. veebruaril 1947. Ta lõpetas 1970 Tartu Riikliku Ülikooli.
Ta on ka Tartu mänguasja muuseumi rajaja.
Silvia Truu sündis 1922. Ta oli lastekirjanik. Ta suri 1990.
Andrus Kivirähk on sündinud 17. augustil 1970. Ta on kirjanik. Ta õppis Tartu ülikoolis.
Jaanus Vaiksoo sündis 5. jaanuaril 1967 Paides. Ta on kirjutanud raamatu "Gailit ja Nipernaadi". Aastal 2000 kirjutas ta esimese lasteraamatu.
Ülesanne 30
Ma olen lugenud raamatuid "Meelis" mis on ajalooline raamat. Ma olen lugenud ka raamatut "Meisterdettekdiiv Blonkvist" mis on hea raamat.
Tuesday, May 4, 2010
Monday, May 3, 2010
Ülesanne 28. Kordamine tasemetööks
1. Mine leheküljele http://web.zone.ee/oppematerjal58/testid.html
2. Vali lehekülje lõpus olevate kontrolltööde seast üks variant (A, B, C või D) ning tee test ära.
Posted by Kerli Prass at 6:22 PM 0 comments
Ülesanne 27. Kordamine tasemetööks (kokku- ja lahkukirjutamine)
1. Mine aadressile http://web.zone.ee/oppematerjal58/kokku_lahku.html
2. Loe läbi, mis on kirjutatud kokku- ja lahkukirjutamise kasutamise kohta kirjutatud.
3. Tee ära lehekülje lõpus olevad testid.
Posted by Kerli Prass at 6:21 PM 0 comments
Ülesanne 26. Isikustamine
TORMIJÄRGNE TUUL
Minni Nurme
Torm rajutseb merel ja kaevab
lained hauana sügavaks,
rannapedakaid peksab ja vaevab,
voog voo järel raks ja raks.
Torm sööstab metsa ja laastab
kui meeletu vanu puiid,
mis püsinud sada aastat,
puud oigavad surmasui
Torm piitsutab pimedas vihas
tasast hallipäist kulumaad
kui lamajat venda lihast,
kellelt tihti tuge saand.
Torm väsib ja põlvitab maha
lahkub häbiga tallermaalt -
tuul kui laps kõike heaks teha tahab,
embab maad ja merd ja laant
Ülesanded
1. Kopeeri Minni Nurme luuletus oma ajaveebi.
2. Kirjuta luuletuse lünka i, ii või j.
3. Selles loos kasutatakse kõnekunsti võtet, mida nimetatakse isikustamiseks. Isikustamine on võte, kus esemetele ja nähtustele antakse inimesele omased tegevused, võimed ja oskused.
Leia tekstist, millised võimed on antud tormile ja puudele.
Torm rajutseb, hävitab, piitsutab, teeb kõik heaks, kaevab, tekkitab laineid, peksab ranna pedakaid,laastab , sööstab metsa, vaevab, väsib .
Puud oigavad .
Ülesanne 28. Kordamine tasemetööks
1. Mine leheküljele http://web.zone.ee/oppematerjal58/testid.html
2. Vali lehekülje lõpus olevate kontrolltööde seast üks variant (A, B, C või D) ning tee test ära.
Posted by Kerli Prass at 6:22 PM 0 comments
Ülesanne 27. Kordamine tasemetööks (kokku- ja lahkukirjutamine)
1. Mine aadressile http://web.zone.ee/oppematerjal58/kokku_lahku.html
2. Loe läbi, mis on kirjutatud kokku- ja lahkukirjutamise kasutamise kohta kirjutatud.
3. Tee ära lehekülje lõpus olevad testid.
Posted by Kerli Prass at 6:21 PM 0 comments
Ülesanne 26. Isikustamine
TORMIJÄRGNE TUUL
Minni Nurme
Torm rajutseb merel ja kaevab
lained hauana sügavaks,
rannapedakaid peksab ja vaevab,
voog voo järel raks ja raks.
Torm sööstab metsa ja laastab
kui meeletu vanu puiid,
mis püsinud sada aastat,
puud oigavad surmasui
Torm piitsutab pimedas vihas
tasast hallipäist kulumaad
kui lamajat venda lihast,
kellelt tihti tuge saand.
Torm väsib ja põlvitab maha
lahkub häbiga tallermaalt -
tuul kui laps kõike heaks teha tahab,
embab maad ja merd ja laant
Ülesanded
1. Kopeeri Minni Nurme luuletus oma ajaveebi.
2. Kirjuta luuletuse lünka i, ii või j.
3. Selles loos kasutatakse kõnekunsti võtet, mida nimetatakse isikustamiseks. Isikustamine on võte, kus esemetele ja nähtustele antakse inimesele omased tegevused, võimed ja oskused.
Leia tekstist, millised võimed on antud tormile ja puudele.
Torm rajutseb, hävitab, piitsutab, teeb kõik heaks, kaevab, tekkitab laineid, peksab ranna pedakaid,laastab , sööstab metsa, vaevab, väsib .
Puud oigavad .
Tuesday, April 13, 2010
Monday, April 12, 2010
Ülesanne 21. Mängufilmide edetabel
Koosta oma edetabel kümne kõige tähtsama Eesti mängufilmi kohta. Iga filmi kohta peab olema kirjas
• filmi loojad (stsenarist, režissöör, operaator jt);
• tähtsamad osatäitjad;
• filmi valmimisaeg;
• 3-5-lauseline kokkuvõte sisu kohta;
• Kui leiad, siis ka foto filmist.
Kolme esimese filmi kohta kirjuta ka, miks just need on sinu meelest Eesti parimad mängufilmid.
Eesti filmide nimekirja leiate siit:
http://www.hot.ee/aloola/eestimangufilmid.html
Rohkem infot nende filmide kohta leiate järgmistelt lehekülgedelt. Sisesta filmi nimi otsingusse ja saadki filmi kohta rohkem infot.
http://www.efsa.ee/index.php
http://www.imdb.com/
http://www.filmiveeb.ee/
Saadud edetabel publitseeri oma ajaveebis.
Posted by Kerli Prass at 6:22 PM 0 comments
Ülesanne 20. Tasemetööks kordamine (häälikud)
Hakkame kordama tasemetööks. Igal nädalal teete ülesandeid erinevate teemade kohta. Alustame päris algusest ehk häälikutest.
1. Mine aadressile http://web.zone.ee/oppematerjal58/haalikud.html
2. Loe meeldetuletuseks läbi, mis on seal häälikute kohta kirjutatud.
3. Tee ära lehekülje lõpus olevad testid:
• Häälikute jagunemine
• Helilised ja helitud häälikud
• -ki ja -gi liide
Ülesanne 21
Karujaht Pärnumaal
1914
poliitiline satiir aadli pihta
režissöör Tõnis Nõmmits
Vanaema kingitus
1923
komöödia
režissöör
Must teemant
1923
draama
režissöör Jakob Sildnik
Mineviku varjud
1924
ajalooline draama; keskaeg
režissöör A. Nugis ja
Valter Palm
Õnnelik korteri kriisi lahendus
1924
komöödia
režissöör Konstantin Märska
Tšeka komissar Miroštšenko
1925
draama; salaagent, lihtsõdur
režissöör Paul Sehnert
Esimese öö õigus
1925
dramaatiline jutustus Eesti minevikust; keskaeg
režissöör Balduin Kusbock
Noored kotkad
1927
film Vabadussõjast
režissöör Theodor Luts
Kevade unelm
1927
tragikomöödia
režissöör Voldemar Päts
Dollarid
1929
salongifarss
režissöör Mihkel Lepper
Ülesanne 21. Mängufilmide edetabel
Koosta oma edetabel kümne kõige tähtsama Eesti mängufilmi kohta. Iga filmi kohta peab olema kirjas
• filmi loojad (stsenarist, režissöör, operaator jt);
• tähtsamad osatäitjad;
• filmi valmimisaeg;
• 3-5-lauseline kokkuvõte sisu kohta;
• Kui leiad, siis ka foto filmist.
Kolme esimese filmi kohta kirjuta ka, miks just need on sinu meelest Eesti parimad mängufilmid.
Eesti filmide nimekirja leiate siit:
http://www.hot.ee/aloola/eestimangufilmid.html
Rohkem infot nende filmide kohta leiate järgmistelt lehekülgedelt. Sisesta filmi nimi otsingusse ja saadki filmi kohta rohkem infot.
http://www.efsa.ee/index.php
http://www.imdb.com/
http://www.filmiveeb.ee/
Saadud edetabel publitseeri oma ajaveebis.
Posted by Kerli Prass at 6:22 PM 0 comments
Ülesanne 20. Tasemetööks kordamine (häälikud)
Hakkame kordama tasemetööks. Igal nädalal teete ülesandeid erinevate teemade kohta. Alustame päris algusest ehk häälikutest.
1. Mine aadressile http://web.zone.ee/oppematerjal58/haalikud.html
2. Loe meeldetuletuseks läbi, mis on seal häälikute kohta kirjutatud.
3. Tee ära lehekülje lõpus olevad testid:
• Häälikute jagunemine
• Helilised ja helitud häälikud
• -ki ja -gi liide
Ülesanne 21
Karujaht Pärnumaal
1914
poliitiline satiir aadli pihta
režissöör Tõnis Nõmmits
Vanaema kingitus
1923
komöödia
režissöör
Must teemant
1923
draama
režissöör Jakob Sildnik
Mineviku varjud
1924
ajalooline draama; keskaeg
režissöör A. Nugis ja
Valter Palm
Õnnelik korteri kriisi lahendus
1924
komöödia
režissöör Konstantin Märska
Tšeka komissar Miroštšenko
1925
draama; salaagent, lihtsõdur
režissöör Paul Sehnert
Esimese öö õigus
1925
dramaatiline jutustus Eesti minevikust; keskaeg
režissöör Balduin Kusbock
Noored kotkad
1927
film Vabadussõjast
režissöör Theodor Luts
Kevade unelm
1927
tragikomöödia
režissöör Voldemar Päts
Dollarid
1929
salongifarss
režissöör Mihkel Lepper
Tuesday, March 16, 2010
1) Loe läbi kriminaaljutu II peatükk - http://miksike.ee/docs/lisakogud/1_ramps/ramps2.htm .
2) Millest võiks kirjanik III peatükis kirjutada?
3) Täida loetud peatükkide põhjal järgmised ülesanded:
1. Kirjelda tegevuspaika, kus sündmused aset leidsid.
2. Too välja peamised tegelased ning kirjuta igaühe juurde teda iseloomustav(ad) märksõna(d).
3. Millise kavala trikiga tüdrukud poisse ninapidi vedasid?
4)Loe läbi III peatükk ning kirjuta kas ja mis läks täppi sinu III peatüki ennustuses.
2) Ta võib kirjutada ,et tüdrukud leiavad varga ja viivad ta politseise.
3)1.Tegevus toimus väikese poe ees ja pooleldi värvitud maja ees.
2.Olav oli kuri ja ülbe, Mari kaval ja sõbralik, Anton ülbe, Relika sõbralid ja lahke, Sadu uudisimulikk.
3.Tüdrukud valetasid poistele ,et neid valele teele juhatada.
4)Miski ei läinud kokku minu ennustusega neljandast peatükkist.
2) Millest võiks kirjanik III peatükis kirjutada?
3) Täida loetud peatükkide põhjal järgmised ülesanded:
1. Kirjelda tegevuspaika, kus sündmused aset leidsid.
2. Too välja peamised tegelased ning kirjuta igaühe juurde teda iseloomustav(ad) märksõna(d).
3. Millise kavala trikiga tüdrukud poisse ninapidi vedasid?
4)Loe läbi III peatükk ning kirjuta kas ja mis läks täppi sinu III peatüki ennustuses.
2) Ta võib kirjutada ,et tüdrukud leiavad varga ja viivad ta politseise.
3)1.Tegevus toimus väikese poe ees ja pooleldi värvitud maja ees.
2.Olav oli kuri ja ülbe, Mari kaval ja sõbralik, Anton ülbe, Relika sõbralid ja lahke, Sadu uudisimulikk.
3.Tüdrukud valetasid poistele ,et neid valele teele juhatada.
4)Miski ei läinud kokku minu ennustusega neljandast peatükkist.
Tuesday, March 9, 2010
1. Kirjuta oma ajaveebi umbes viie lausega, mis oleks sellise pealkirjaga loo sisu: millal ja kus tegevus toimuks?, kes on tegelased?, millised on põhisündmused? jne.
2. Loe läbi kriminaaljutu "Ramps ja oranž jalgratas" 1. peatükk - http://miksike.ee/docs/lisakogud/1_ramps/ramps1.htm
a) Kirjuta oma ajaveebi, mis langes Sinu ennustuses jutuga kokku ja mis erines.
b) Esita peatüki kohta 10 küsimust ja kirjuta need ajaveebi. Kasuta küsimuste küsimiseks võimalikult palju erinevaid küsisõnu.
c) Vasta oma küsimustele.
Tegevus toimuks kooli juures. Selles loos võib juhtuda ,et ramps leiab oranži jalgratta. Tegelased oleks Ramps ja oranž jalgratas. Tegevus võiks olla nii ,et ramps leiab oranži jalgratta. Tegevus toimub pärast kooli.
a)Minu ennustuses jutuga ei langenud miski kokku.
b)Mis värvi oli rattas? Kellele ratas kuulus? Millal ratas varastati? Kes juhtumit uurisid? Kus professor ööbis? Millist keelt rääkis professor? Kuidas oli preili Ira koera nimi? Keda meenutas Marile professor? Kelleks said poisid? Kes oli Mari sõbranna?
c)Jalgrattas oli oranži värvi.Rattas kuulus professorile.Ratas varastati kell pool seitse. Professor ööbis telgis. Professor rääkis prantsuse keelt. Koera nimi oli Mati. Marile meenutas professor Arnold Rüütlit. Poisid said jalgratta patrulliks. Mari sõbranna oli Reilika.
2. Loe läbi kriminaaljutu "Ramps ja oranž jalgratas" 1. peatükk - http://miksike.ee/docs/lisakogud/1_ramps/ramps1.htm
a) Kirjuta oma ajaveebi, mis langes Sinu ennustuses jutuga kokku ja mis erines.
b) Esita peatüki kohta 10 küsimust ja kirjuta need ajaveebi. Kasuta küsimuste küsimiseks võimalikult palju erinevaid küsisõnu.
c) Vasta oma küsimustele.
Tegevus toimuks kooli juures. Selles loos võib juhtuda ,et ramps leiab oranži jalgratta. Tegelased oleks Ramps ja oranž jalgratas. Tegevus võiks olla nii ,et ramps leiab oranži jalgratta. Tegevus toimub pärast kooli.
a)Minu ennustuses jutuga ei langenud miski kokku.
b)Mis värvi oli rattas? Kellele ratas kuulus? Millal ratas varastati? Kes juhtumit uurisid? Kus professor ööbis? Millist keelt rääkis professor? Kuidas oli preili Ira koera nimi? Keda meenutas Marile professor? Kelleks said poisid? Kes oli Mari sõbranna?
c)Jalgrattas oli oranži värvi.Rattas kuulus professorile.Ratas varastati kell pool seitse. Professor ööbis telgis. Professor rääkis prantsuse keelt. Koera nimi oli Mati. Marile meenutas professor Arnold Rüütlit. Poisid said jalgratta patrulliks. Mari sõbranna oli Reilika.
Tuesday, March 2, 2010
Monday, March 1, 2010
Ülesanne 14. Sünonüümid ja antonüümid
Mine Interneti-aadressile http://www.eki.ee/dict/ ja otsi sünonüümisõnastikust järgmiste sõnade sünonüümid:
vaene – varatu,vilets,armetu
roheline –rohukarva,haljas,smaragdroheline
laps –inimeselaps,inimmaim,põngerjas
jooksma –liduma,plagama,sibama
julge –kartmatu,kohkumatu,hirmutu
õpilane –koolinoor,koolilaps,õppur
sööma –keha kinnitama,näksima,vitsutama
ohtlik –riskantne,kardetav,ohurikas
meeldima –meeltmõõda,meelepärane,südant mõõda olema
väljamõeldis –fantaseering,mõttekujutus,luul
NB! Kui sellest sõnaraamatust ei leia sobivat vastet, mine leheküljele http://www.keeleveeb.ee/ , ava sünonüümisõnastik ja esita seal päring uuesti.
Antonüümisõnastikust otsi järgmiste sõnade antonüümid:
sile –kortsuline,nässis,käkras
helde –ihne,raatsimatu
lähedane –võõras,kaugelasuv,harjumatu
virk –laisa loomuga,laiska nahka,laisaloomuline
lõbus –rõõmutu
kitsas –avar,lai
hapu –magus
raske –kerge,lihtne
tuhm –ere,hele
puhas –must
Leitud sünonüüme ja antonüüme kasutades koosta 20-lauseline põnev jutt. Pealkirjasta see ning publitseeri oma ajaveebis. Tõmba kasutatud sünonüümidele ja antonüümidele joon alla.
Posted by Kerli Prass at 8:07 PM 0 comments
Kummitus mõisas
Külast eemal asus suur mõis. Seal elas armetu ja ihne kerjus. Lõik põngerjad kartsid teda. Ühel päeval otsustas üks koolilaps sinna minna. Talle meeldisid ristkantsed ettevõtmised. Ta läks mõisa poole üle smaragdrohelise muru. Ta teadis ,et kerjus vitsutab keldris. Ta läks mõisa laia ja avarasse tuppa. Ta tahtis mõisa keldrise minna ,sest mõisa saamine oli liiga lihtne. kelder oli avar ja must. Õppuril jooksid judinad üle selja mõtte peale ,et ta võib siin vaimu kohata. Ja järsku ta nägi suurt heledat kogu tema poole liikumas. Poiss pani kohe plagama. Kui ta koju jõudis otsustas ta järgmine päev uuesti mõisa minna. Kui ta läks oli ta väga ettevaatlik. Ta läks keldrise ja leidis ,et hele kogu oli rippuv kortsuline lina. Poiss tundis sellist kergendust ,et hakkas naerma. See ajas üles mõisas elanud kerjuse ja poiss pani jälle plagama.
Ülesanne 14. Sünonüümid ja antonüümid
Mine Interneti-aadressile http://www.eki.ee/dict/ ja otsi sünonüümisõnastikust järgmiste sõnade sünonüümid:
vaene – varatu,vilets,armetu
roheline –rohukarva,haljas,smaragdroheline
laps –inimeselaps,inimmaim,põngerjas
jooksma –liduma,plagama,sibama
julge –kartmatu,kohkumatu,hirmutu
õpilane –koolinoor,koolilaps,õppur
sööma –keha kinnitama,näksima,vitsutama
ohtlik –riskantne,kardetav,ohurikas
meeldima –meeltmõõda,meelepärane,südant mõõda olema
väljamõeldis –fantaseering,mõttekujutus,luul
NB! Kui sellest sõnaraamatust ei leia sobivat vastet, mine leheküljele http://www.keeleveeb.ee/ , ava sünonüümisõnastik ja esita seal päring uuesti.
Antonüümisõnastikust otsi järgmiste sõnade antonüümid:
sile –kortsuline,nässis,käkras
helde –ihne,raatsimatu
lähedane –võõras,kaugelasuv,harjumatu
virk –laisa loomuga,laiska nahka,laisaloomuline
lõbus –rõõmutu
kitsas –avar,lai
hapu –magus
raske –kerge,lihtne
tuhm –ere,hele
puhas –must
Leitud sünonüüme ja antonüüme kasutades koosta 20-lauseline põnev jutt. Pealkirjasta see ning publitseeri oma ajaveebis. Tõmba kasutatud sünonüümidele ja antonüümidele joon alla.
Posted by Kerli Prass at 8:07 PM 0 comments
Kummitus mõisas
Külast eemal asus suur mõis. Seal elas armetu ja ihne kerjus. Lõik põngerjad kartsid teda. Ühel päeval otsustas üks koolilaps sinna minna. Talle meeldisid ristkantsed ettevõtmised. Ta läks mõisa poole üle smaragdrohelise muru. Ta teadis ,et kerjus vitsutab keldris. Ta läks mõisa laia ja avarasse tuppa. Ta tahtis mõisa keldrise minna ,sest mõisa saamine oli liiga lihtne. kelder oli avar ja must. Õppuril jooksid judinad üle selja mõtte peale ,et ta võib siin vaimu kohata. Ja järsku ta nägi suurt heledat kogu tema poole liikumas. Poiss pani kohe plagama. Kui ta koju jõudis otsustas ta järgmine päev uuesti mõisa minna. Kui ta läks oli ta väga ettevaatlik. Ta läks keldrise ja leidis ,et hele kogu oli rippuv kortsuline lina. Poiss tundis sellist kergendust ,et hakkas naerma. See ajas üles mõisas elanud kerjuse ja poiss pani jälle plagama.
Tuesday, February 9, 2010
Monday, February 8, 2010
Ülesanne 13. Kirjelda neid nägusid võimalikult täpselt!
Kirjelda oma ajaveebis neid nägusid võimalikult täpselt!
Pane kirjelduse ette pildi number ning kirjelda pilti.
Posted by Kerli Prass at 8:11 PM 0 comments
Ülesanne 12. Loe läbi kaaslaste iseloomustused
Loe läbi kaaslaste iseloomustused ning kirjuta vastava jutu kommentaariks, kes võiks see klassikaaslane olla, keda kirjeldati. Lisa kommentaari oma hinnang, kas iseloomustus oli piisavalt põhjalik.
Posted by Kerli Prass at 8:10 PM 0 comments
Ülesanne 11. Iseloomustus
Kirjuta oma ajaveebi ühe klassikaaslase kohta põhjalik iseloomustus. Iseloomustus on inimese tähtsamate omaduste kirjeldus.
Iseloomustuses kajastuvad
• vanus, välimus, harjumused, lemmiktegevused;
• inimese suhted teiste inimestega, loomadega, loodusega;
• inimese hobid ja harrastused
• suhtumine kunsti, sporti, muusikasse jm.
NB! Ära kirjuta iseloomustusse selle inimese nime, keda kirjeldad.
Ülesanne 11
ta on 13 aastat vana. Tal on musdad juuksed.Talle meeldib tegeleda tehnikaga.
Ta parim sõber on Jaspar. Ta hobi teha roboteid. Ta käib poiste kooris.
Ülesanne 12
See klassikaaslane võiks olla olla Priit ,sest ta on meie klassis ainus tehnika huviline. Ma arvan ,et kirjeldus oli piisavalt põhjalik.
Ülesanne 13
1.Ta on umbes 60 aastat vana mees . Tal on musdad silmad ja juuksed ning ta habe on peaaegu hall. Ta riietuses on suur valge krae ja ta riided on musdad.
2.Ta on umbes 40 aastat vana naine. Tal tumepruunid juuksed ja pruunid silmad. Ta kannab pruuni kleiti.
3.Ta on umbes 70 aastat vana mees. Ta juuksed on hallid ja tall on hall habe mis on keskelt lühem kui äärtest. Ta kannab helepruunivesti.
Ülesanne 13. Kirjelda neid nägusid võimalikult täpselt!
Kirjelda oma ajaveebis neid nägusid võimalikult täpselt!
Pane kirjelduse ette pildi number ning kirjelda pilti.
Posted by Kerli Prass at 8:11 PM 0 comments
Ülesanne 12. Loe läbi kaaslaste iseloomustused
Loe läbi kaaslaste iseloomustused ning kirjuta vastava jutu kommentaariks, kes võiks see klassikaaslane olla, keda kirjeldati. Lisa kommentaari oma hinnang, kas iseloomustus oli piisavalt põhjalik.
Posted by Kerli Prass at 8:10 PM 0 comments
Ülesanne 11. Iseloomustus
Kirjuta oma ajaveebi ühe klassikaaslase kohta põhjalik iseloomustus. Iseloomustus on inimese tähtsamate omaduste kirjeldus.
Iseloomustuses kajastuvad
• vanus, välimus, harjumused, lemmiktegevused;
• inimese suhted teiste inimestega, loomadega, loodusega;
• inimese hobid ja harrastused
• suhtumine kunsti, sporti, muusikasse jm.
NB! Ära kirjuta iseloomustusse selle inimese nime, keda kirjeldad.
Ülesanne 11
ta on 13 aastat vana. Tal on musdad juuksed.Talle meeldib tegeleda tehnikaga.
Ta parim sõber on Jaspar. Ta hobi teha roboteid. Ta käib poiste kooris.
Ülesanne 12
See klassikaaslane võiks olla olla Priit ,sest ta on meie klassis ainus tehnika huviline. Ma arvan ,et kirjeldus oli piisavalt põhjalik.
Ülesanne 13
1.Ta on umbes 60 aastat vana mees . Tal on musdad silmad ja juuksed ning ta habe on peaaegu hall. Ta riietuses on suur valge krae ja ta riided on musdad.
2.Ta on umbes 40 aastat vana naine. Tal tumepruunid juuksed ja pruunid silmad. Ta kannab pruuni kleiti.
3.Ta on umbes 70 aastat vana mees. Ta juuksed on hallid ja tall on hall habe mis on keskelt lühem kui äärtest. Ta kannab helepruunivesti.
Tuesday, February 2, 2010
Kriminaaljutu algus on antud, jätka ning lõpeta jutt.
"Toas oli vaid üks inimene ja ainus hääl, mis sealt kostis, oli selle inimese käes oleva sulepea krabin, kui seda rida rea järel mööda paberit veeti.
Polnud kedagi, kes oleks lugenud neid paberile veetavaid ridu. Ja kui seal olekski keegi viibinud, oleks ta vaevalt oma silmi uskunud. Sest see, mida seal kirja pandi, oli selge, pisiasjadeni hoolikalt läbi mõeldud mõrv."
Kopeeri jutu algus oma ajaveebi ning kirjuta ise juttu edasi.
Posted by Kerli Prass at 9:58 PM 1 comments
Ülesanne 9. Tegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine
1. Mine aadressile http://www.koolielu.edu.ee/ortograafia/
2. Leia vasakult äärest teema "Kokku- ja lahkukirjutamine" ning ava selle alt "Tegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine" ning loe tekst läbi.
3. Lehekülje all on harjutused 1, 2 ja 3. Tee kõigepealt ära harjutus 2. Harjutuse lõpus vajuta nupule „kontrolli“. Kirjuta oma ajaveebi, millise sõnade kokku-lahkukirjutamises eksisid ning kuidas sõna õigesti kirjutatakse.
Ülesanne 10
kui kiri oli valmis läks ta majast välja oma autose kus ta võttis mürgi ja läks tagasi maja. Seal ta läks kõõki ja pani mürki tee sisse mida maja perenaine igal hommikul jõi. Ta lahkus majast ja sõitis minema. Kui perenaine järgmine päev leiti peeti seda südame seiskumiseks.Kuid ühele lahkajale jäi silma naise kõhus olevad tee lehed millel ta avastas mürgi ja teatas sellest politseile. Politsei avastas teelt naise poja sõrmejäljed kes oli tema ainus pärija. Politsei arreteeris mõrvari ja pani ta vangi.
Ülesanne 9
eksisin nende sõnadega
mööda mineja -mõõdamineja
alla neelamine -allaneelamine
"Toas oli vaid üks inimene ja ainus hääl, mis sealt kostis, oli selle inimese käes oleva sulepea krabin, kui seda rida rea järel mööda paberit veeti.
Polnud kedagi, kes oleks lugenud neid paberile veetavaid ridu. Ja kui seal olekski keegi viibinud, oleks ta vaevalt oma silmi uskunud. Sest see, mida seal kirja pandi, oli selge, pisiasjadeni hoolikalt läbi mõeldud mõrv."
Kopeeri jutu algus oma ajaveebi ning kirjuta ise juttu edasi.
Posted by Kerli Prass at 9:58 PM 1 comments
Ülesanne 9. Tegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine
1. Mine aadressile http://www.koolielu.edu.ee/ortograafia/
2. Leia vasakult äärest teema "Kokku- ja lahkukirjutamine" ning ava selle alt "Tegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine" ning loe tekst läbi.
3. Lehekülje all on harjutused 1, 2 ja 3. Tee kõigepealt ära harjutus 2. Harjutuse lõpus vajuta nupule „kontrolli“. Kirjuta oma ajaveebi, millise sõnade kokku-lahkukirjutamises eksisid ning kuidas sõna õigesti kirjutatakse.
Ülesanne 10
kui kiri oli valmis läks ta majast välja oma autose kus ta võttis mürgi ja läks tagasi maja. Seal ta läks kõõki ja pani mürki tee sisse mida maja perenaine igal hommikul jõi. Ta lahkus majast ja sõitis minema. Kui perenaine järgmine päev leiti peeti seda südame seiskumiseks.Kuid ühele lahkajale jäi silma naise kõhus olevad tee lehed millel ta avastas mürgi ja teatas sellest politseile. Politsei avastas teelt naise poja sõrmejäljed kes oli tema ainus pärija. Politsei arreteeris mõrvari ja pani ta vangi.
Ülesanne 9
eksisin nende sõnadega
mööda mineja -mõõdamineja
alla neelamine -allaneelamine
Tuesday, January 26, 2010
Ülesanne 1
Selgita mõisteid "detektiiv" ja "kriminaalne" Internetist leitavate sõnastike abil.
Nt
http://www.keeleveeb.ee
http://www.eki.ee/dict/qs2006/
Ülesanne 2
Mis on kriminaalromaan?
Mine aadressile http://et.wikipedia.org/wiki/Kriminaalromaan ning loe läbi artikkel. Vasta järgmistele küsimustele täislausetega!
1. Millistest komponentidest koosneb kriminaalromaan?
2. Nimeta kriminaalromaani 3 liiki.
3. Mis oli esimene kriminaalromaan?
4. Kes on loonud sellised tegelaskujud nagu Sherlock Holmes ja doktor Watson, Hercule Poirot ja Arthur Hastings, komissar Maigret ning Perry Mason?
5. Milliseid kriminaalromaane hakkas kirjutama Raymond Chandler?
kriminaalne-kuritegelik
detektiiv-salapolitseinik
1.Kriminaalromaani komponendid on mõrv,uurijastja mõrvar.
2.Kriminaalromaani liigid on detektiiviromaan,thriller ja kohtudraama.
3.Esimene kriminaalromaan oli "Kuukivi".
4.Arthur Conan Doyle kirjutas Sherlock Holmesi ja doktor Watsoni,Hercule Poirot ja Arthur Hastings kirjutads Agatha Christie ja komissar Maigreti ning Perry Masoni kirjutas Erle Stanley Gardner.
5.Raymond Chandler hakas kirjutama ilma mõrvatagi kriminaalseid krimiromaane.
Selgita mõisteid "detektiiv" ja "kriminaalne" Internetist leitavate sõnastike abil.
Nt
http://www.keeleveeb.ee
http://www.eki.ee/dict/qs2006/
Ülesanne 2
Mis on kriminaalromaan?
Mine aadressile http://et.wikipedia.org/wiki/Kriminaalromaan ning loe läbi artikkel. Vasta järgmistele küsimustele täislausetega!
1. Millistest komponentidest koosneb kriminaalromaan?
2. Nimeta kriminaalromaani 3 liiki.
3. Mis oli esimene kriminaalromaan?
4. Kes on loonud sellised tegelaskujud nagu Sherlock Holmes ja doktor Watson, Hercule Poirot ja Arthur Hastings, komissar Maigret ning Perry Mason?
5. Milliseid kriminaalromaane hakkas kirjutama Raymond Chandler?
kriminaalne-kuritegelik
detektiiv-salapolitseinik
1.Kriminaalromaani komponendid on mõrv,uurijastja mõrvar.
2.Kriminaalromaani liigid on detektiiviromaan,thriller ja kohtudraama.
3.Esimene kriminaalromaan oli "Kuukivi".
4.Arthur Conan Doyle kirjutas Sherlock Holmesi ja doktor Watsoni,Hercule Poirot ja Arthur Hastings kirjutads Agatha Christie ja komissar Maigreti ning Perry Masoni kirjutas Erle Stanley Gardner.
5.Raymond Chandler hakas kirjutama ilma mõrvatagi kriminaalseid krimiromaane.
Tuesday, January 19, 2010
eesti keele sõnaraamatu kasutamine
1. ülesanne
Kontrolli ÕS-ist, kuidas sõna õigesti kirjutatakse ning kirjuta korrektsed sõnad oma ajaveebi.
varukas , kanarbik, apelsin, mandarin, krokodill, president,röntken,anektoot, detektiiv,arhitekt, brikett, taburet,kotlet, pankrot,garaaž,garderoob, psüholoogia , draama,kandidaat,kompvek,traagiline,hubane,kiirkäia,minia,treijal,revolutsioon, materjal,linnlane,professor,režisöör,varksi,müüja,finiš
Kirjuta 10 veaohtliku sõnaga ajaveebis laused.
Garaažis oli mitu autot.Režisöör alustas filmi võteid.Muttud käe luuga poisile tehti röntken.Jooksja ületas finiši joone.Krokodill ujus jões.Eesti president on Toomas Hendrik ILves.Arhidekt kavandas maja plaani.Treijal oli palju tõõd.Juku hiilis varksi koju.Kompvek oli väga magus.
2. ülesanne
Kirjuta ÕS-ist välja, millise tüüpsõna eeskujul tuleb järgmisi sõnu käänata või pöörata. Selleks kliki märksõna kõrval olevale numbrile. Kääna tüüpsõna abil antud sõna 3 esimeses käändes või pöördes. Selgita tundmatute sõnade tähendust.
Näide 1: laadima - tüüpsõna 55 (õppima) ja 57 (lugema)
laadima, laadida, laadin
laadima, laadida, laen
Näide 2: šeff - tüüpsõna 20 (paks) - ülemus, ülem, juhataja
šeff, šefi, šeffi
Sõnad: poogen, õudne, korsten, aldis, needma, vaaritama, teadma, teotama.
Millist sõna sobib kasutada vaid argikeeles? Koosta selle sõnaga lause
Kontrolli ÕS-ist, kuidas sõna õigesti kirjutatakse ning kirjuta korrektsed sõnad oma ajaveebi.
varukas , kanarbik, apelsin, mandarin, krokodill, president,röntken,anektoot, detektiiv,arhitekt, brikett, taburet,kotlet, pankrot,garaaž,garderoob, psüholoogia , draama,kandidaat,kompvek,traagiline,hubane,kiirkäia,minia,treijal,revolutsioon, materjal,linnlane,professor,režisöör,varksi,müüja,finiš
Kirjuta 10 veaohtliku sõnaga ajaveebis laused.
Garaažis oli mitu autot.Režisöör alustas filmi võteid.Muttud käe luuga poisile tehti röntken.Jooksja ületas finiši joone.Krokodill ujus jões.Eesti president on Toomas Hendrik ILves.Arhidekt kavandas maja plaani.Treijal oli palju tõõd.Juku hiilis varksi koju.Kompvek oli väga magus.
2. ülesanne
Kirjuta ÕS-ist välja, millise tüüpsõna eeskujul tuleb järgmisi sõnu käänata või pöörata. Selleks kliki märksõna kõrval olevale numbrile. Kääna tüüpsõna abil antud sõna 3 esimeses käändes või pöördes. Selgita tundmatute sõnade tähendust.
Näide 1: laadima - tüüpsõna 55 (õppima) ja 57 (lugema)
laadima, laadida, laadin
laadima, laadida, laen
Näide 2: šeff - tüüpsõna 20 (paks) - ülemus, ülem, juhataja
šeff, šefi, šeffi
Sõnad: poogen, õudne, korsten, aldis, needma, vaaritama, teadma, teotama.
Millist sõna sobib kasutada vaid argikeeles? Koosta selle sõnaga lause